La setmana que ve molts bebès, nens, nenes i també pares i mares comencem una nova etapa. Una
etapa que probablement no s’assembla en res a les que hem viscut fins
ara. El que us diré ara us ho dic a vosaltres, però també, d’alguna
manera, m’ho dic a mi mateixa, que en això de l’escola jo sóc primerenca
com la que més.
Fem fora les expectatives: allò de “el meu fill és molt sociable, segur que li agrada anar-hi” o allò altre de “espero que l’adaptació sigui fàcil perquè ell no plora mai quan el deixo amb algú altre”…
El que hem viscut fins ara pot no tenir res a veure amb el que viurem a
partir d’ara. És una nova etapa, i entomem-la com a tal. Siguem
oberts. No esperem res i no hi haurà res del què frustrar-nos.
Posem-nos al seu lloc: Ells ara són el més important i per tant, el primer que hem de fer és posar-nos al seu lloc. Quan plora agafant-nos pel coll dient “NO!”
o quan la mestra l’arranca dels nostres braços, sempre, sempre,
sempre, el primer que hem de fer és posar-nos al seu lloc. Deixem un
moment de banda el que la situació ens fa patir a nosaltres i
empatitzem. Entenguem que necessita expressar l’enyor, el malestar que
li provoca que el deixem a l’escola, la tristesa que sent en separar-se
de nosaltres. Permetem que ho tregui, que plori, cridi i piqui de
peus, si cal, per treure tota la ràbia acumulada. És dolorós veure
patir un fill, però dir-li “no ploris”, “vindré de seguida” (a depèn de quina edat no saben què vol dir “de seguida”) no farà que pateixi menys.
Acompanyem: Als adults moltes vegades ens costa encaixar els canvis i els tombs que ens duu la vida. Als nens també. Ens
necessiten per acompanyar-los i això vol dir que els hem de fer costat
en l’alegria però també en els mals tràngols. Per tant, intentem
evitar pensar constantment “que s’adapti, que s’adapti”, “quin pal, que pari de plorar!”
i coses per l’estil. Perquè ho sabrà i se sentirà, inconscientment,
jutjat per la nostra pressa, pel nostre malestar. Permetem el seu dolor
malgrat toqui el nostre i acompanyem-lo. Nosaltres som els adults i
ens toca fer-ho.
Ni comparar ni competir: No serveix de res si el fill del 3r 1a ja no plora a l’escola.
O dir-li al nostre fill que ja és gran com per no tolerar que ens
separem unes hores… Cada nen és un món. Si plora és que necessita
plorar. Si ens enyora és que no, que no vol separar-se, tingui l’edat
que tingui. Malgrat no ens agradi, malgrat preferiríem que fos com el
nen del 3r 1a. Deixem de mirar els fills dels altres i mirem només el
nostre.
Nosaltres no anem a l’escola: A vegades ens identifiquem tant amb la situació que viu el nostre fill que perdem els papers.
Vivim la nostra vida a través seu i tot ens recorda a algun moment
passat que segurament vam viure similar al seu. Però ell no és
nosaltres. Potser ens vam enyorar molt quan érem petits, però el nostre
fill no té perquè fer-ho. No els encomanem les nostres pors ni les
nostres experiències viscudes i deixem que visquin les seves pròpies.
Posem-hi consciència i intentem posar distància.
Tinguem present la fusió emocional: Fins
els dos anys, dos anys i pico (depenent dels casos), els nens estan
fusionats emocionalment amb la persona amb qui hi tenen més vincle,
generalment la mare. Si nosaltres, les dones, patim horrors
molt abans de l’inici de l’escola perquè ens preocupem, perquè no sabem
com anirà i ens inquietem a més no poder, el nostre fill, molt abans
de saber que està a punt de produir-se un canvi important a la seva
vida ja està també inquiet. Perquè ens nota nervioses, insegures. I què
fa? S’enganxa més, es posa en alerta. Sap que alguna cosa passa, però
no sap què. I comença a “patir” abans d’hora. Tinguem en compte la
fusió emocional per intentar desenganxar-los de les nostres pors i
preocupacions.
Passarà: Si la situació és més difícil del que ens pensàvem, tinguem present també que passarà. Que
tot passa i això… també. Sapiguem que si ens és inevitable passar per
això perquè no hi ha una altra opció possible per nosaltres, tard o
d’hora tots plegats ens hi acabarem adaptant. Patirem més o menys, això
ningú ho sap, però el que és segur és que passarà. Tenir aquest
horitzó clar ho fa tot més fàcil…
Cabassos de paciència i carretades d’amor: La paciència i l’amor ho curen tot… també
les etapes d’adaptació a l’escola. Siguem pacients, no tinguem pressa.
I compensem la dificultat de la situació no amb nervis, impaciència i
ganes que s’acabi, sinó amb amor, amb carretades d’amor als nostres
fills que els facin molt més suportable la realitat que han de viure.
Feliç i amorosa adaptació a tots, grans i petits!
Tret de http://www.aflordepell.cat/
0 comentarios:
Publica un comentari a l'entrada